یکشنبه، 8 مهر 1403
ایده خبر » اقتصادی » خرید گندم از ۱۲ میلیون تن عبور کرد| خودکفایی در تولید گندم

خرید گندم از ۱۲ میلیون تن عبور کرد| خودکفایی در تولید گندم

کد خبر: 9432

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان خرید تضمینی گندم در کشور به حدود ۱۲ میلیون تن رسیده است که با این میزان کشور خودکفا و گندم مورد نیاز مصارف مختلف تامین می‌شود.

به گزارش بازار، سهراب سهرابی امروز در همایش آغاز سال زراعی و طرح جهش تولید در دیم رازهای استان چهارمحال و بختیاری اظهارداشت: برنامه خودکفایی پایدار گندم را از سال ۱۴۰۰شروع شد که در آن زمان میزان خرید تضمینی گندم کشور ۴.۵میلیون تن بود که با اجرای پروژه‌های طرح خودکفایی پایدار گندم در سال ۱۴۰۱میزان خرید به ۷.۵میلیون تن و درسال ۱۴۰۲به ۱۰.۵میلیون تن و در سال جاری به حدود ۱۲میلیون تن رسید، با این میزان تولید تمام نیازهای کشور در خبازی‌ها و صنف و صنعت تامین می‌شود و کشور در تولید گندم در مصارف مختلف خودکفا می‌شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با برنامه‌ریزی و همکاری با سازمان جهادکشاورزی استان‌ها قصد داریم که خودکفایی پایدار را متناسب با نرخ رشد جمعیت افزایش دهیم و در برنامه هفتم هدف‌گذاری ۱۰۰درصدی خودکفایی گندم را به شکل پایدار پیش‌بینی کردیم برای رسیدن به این برنامه‌ها پروژه‌هایی از جمله توسعه مصرف بذور لیبل‌دار، مصرف متعادل کود شیمیایی، توسعه کشت‌های مکانیزه، اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها که امسال سال چهارم اجرا آن در سطح ۶میلیون هکتار هستیم ، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری ، مدیریت برداشت محصول و کاهش ضایعات ، روش‌هایی نوین کشت می‌توانند ما را برای همیشه خودکفا کنند.

وی بیان کرد:در شرایط کنونی کشور و جهان خودکفایی در محصولات اساسی از جمله گندم بسیار مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است که ما این برنامه را در دستور کار خود داریم.

سهرابی اشاره کرد: در ایران ۲میلیون هکتار کشت گندم آبی و ۴میلیون هکتار کشت گندم دیم داریم که در این سطح حدود یک میلیون و سیصد هزار بهره‌بردار گندم مشغول هستند و تاصبح امروز میزان خرید تضمینی گندم حدود ۱۲میلیون تن انجام شده که در استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۶۷هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۴۳درصد رشد داشته است.

وی افزود: علاوه بر این میزان ۵۰۰هزار تن بذور اصلاح شده در ارقام مختلف گندم تهیه شده است که نزدیک ۱۰۰درصد برنامه که در بذر داشتیم تحقق پیدا کرده است.قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری برای گندم نان ۲۰هزار و ۵۰۰ تومان است.

منبع: tahlilbazaar-305678

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید